تاریخچه تأسیس و فعالیت مراکز مثبت زندگی
از سال۱۳۹۷ اید های نو از جانب دکتر قبادی دانا در سازمان بهزیستی کشور طرح شد. طرح مزبور در نشست خزرشهر در سال ۱۳۹۸ با موافقت اکثریت نسبی معاونین سازمان بهزیستی در سطوح استانی و کشوری تصویب شد؛ بنابراین در سال ۱۳۹۹ طی فراخوانی برای واگذاری ۲۲ خدمت (از خدمات سطح یک)سازمان بهزیستی ثبت نام ا ز متقاضیان آغاز شد، پس از طی مراحل گزینش، مصاحبه، تأمین مکان در برنامه جانمایی تعیین شده از طرف سازمان بهزیستی و مناسب سازی ساختمان، تهیه امکانات لازم ۲ و سایر ملزومات تأسیس مرکز و همچنین ثبت اطلاعات کارکنان، از مهرماه سال ۱۳۹۹ در ابتدا ۲ استان (کردستان و البرز) و درنهایت تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در کلیه استانها به تعداد ۲۵۳۸ مرکز شروع به کار کردند. این تعداد مرکز به یک میلیو ن وهفتاد هزار خانواده دارای مددجوی مستمری بگیر ارائه خدمات می کردند.در گذر زمان به سبب بروز مشکلات فراوان مالی و اداری برخی از مراکز تعطیل و تعداد آنها به ۲۴۹۵ مرکز تقلیل یافت. پس از تجدید فراخوان های سازمان بهزیستی در سال( ۱۴۰۲ ) تعداد مراکز به ۲۵۰۷ مرکز در ۴۴۲ شهر افزایش یافت. در حال حاضر این مراکز به کمک بیش از ۱۰ هزار نفر نیروی جوان وتحصیل کرده کشور به ۹۸۰ هزار خانواده تحت پوشش سازمان بهزیستی خدمات اجتماعی ارائه می دهند.
براساس دستورالعمل اجرایی تأسیس و اداره مراکز خدمات بهزیستی، هدف از استقرار و فعالیت مراکز مثبت زندگی در کشور به ذیل است:
- افزایش آگاهی عمومی از وظایف، فعالیت ها و خدمات سازمان بهزیستی
- تسهیل دسترسی گروه های هدف به خدمات سازمان
- کاهش ترددهای غیر ضروری به مراکز و ادارات بهزیستی
- ایجاد شفافیت در فرایند ارائه خدمات
- ارائه مجموعه ای از خدمات سازمان در یک مرکز
- تقویت رویکردخانواده محور و اجتماع محور در ارائه خدمات سازمان
- گسترش رویکرد ارائه خدمات به صورت فعال
- افزایش رضایتمندی مردم از خدمات سازمان
- افزایش ظرفیت مشارکت بخش غیر دولتی و کاهش تصدی گری دولت
- ارتقاء کیفیت و کمیت ارائه خدمات سازمان
- امکان ارائه خدمات به صورت الکترونیکی
- بهبود اصلاح و حذف فرایندهای موازی
- امکان طراحی برنامه های جدید برای رفع نیاز و تقاضا
- کاهش بهای تمام شده ارائه خدمات
- تسریع و گسترش برنامه ها و ارائه خدمات استاندارد از طریق شبکه مراکز
- توزیع عادلانه خدمات
- گسترش و فراگیری خدمات سازمان
- مدیریت بهینه منابع و افزایش بهره وری
- تسهیل بازخورد از دریافت خدمات و…. تاسیس شده اند.
خدمات ۲۲ گانه مراکز مثبت زندگی
براساس ماده ( ۱) دستورالعمل اجرایی تأسیس و اداره مراکز خدمات بهزیستی، مثبت زندگی مرکزی غیردولتی است که براساس بند »۴« ماده ( ۲۶ ) قانون تنظیم، پروانه فعالیت دریافت می کند و مجموعه ای از خدمات سازمان را در بستر فناوری اطلاعات و در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه ارائه می دهد. این مراکز براساس ماده (۹) دستورالعمل، باید خدمات سطح یک بهزیستی را ارائه دهند که این خدمات مشتمل بر موارد زیر است:
- ثبت درخواست فرزندخواندگی و تشکیل پرونده اولیه
- پیگیری امور مددکاری خانواده
- ارائه آموزش های تشکیل و تحکیم خانواده
- ثبت درخواست / تشکیل پرونده و پاسخ گویی به مراجعین
- ارجاع به مراکز سطح بالاتر و سایر دستگاه ها
- آموز شهای مهارت های زندگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی
- مصاحبه اولیه
- نیازسنجی و داشت هسنجی محلی
- آگاه سازی برای پیشگیری از معلولیت ها
- اخذ و بررسی مدارک
- شناسایی داوطلبین، خیرین و معتمدین محلی، حمایت طلبی
- غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت ها، ارجاع وپیگیری شامل غربالگری بینایی، شنوایی، اختلالات ژنتیک،اوتیسم و…
- بازدید منزل
- شناسایی، بررسی و تحلیل وضعیت اجتماعی محله
- جلب مشارکت های مردمی اعم از نقدی و غیرنقدی
- تحلیل، تشخیص و تعیین اولویت های نیاز مددجو و ارائه پیشنهاد برنامه کمکی
- تسهیل گری و تشکیل تیم محله/ CBO و اقدامات اجتما ع محور
- اطلاع رسانی و معرفی خدمات سازمان
- ارجاع درخواست های جامعه هدف اعم از مالی )مستمر و غیرمستمر( و معرفی نامه
- شناسایی فعال جامعه هدف
- همکاری در اجرای طرح ها و برنام ههای جدید سازمان
- انجام استعلامات و پیگیری های مورد نیاز جهت:صدور و تمدید موافقت اصولی، پروانه تأسیس، پروانه فعالیت، پروانه مسئول فنی مراکز و مؤسسات غیردولتی مندرج در بندهای ۳ ۱گانه ماده ) ۲۶ ( قانون تنظیم.
مرکز مثبت زندگی کد ۸۸۶۳
مرکز مثبت زندگی کد ۸۸۶۳ در سال ۱۴۰۰ با ظرفیت اسمی ۴۵۰ پرونده در دو بخش توانبخشی و اجتماعی و با تعداد پرسنل به شرح ذیل
- صاحب امتیاز
- مدیر عامل
- مسئول فنی
- مددکار اجتماعی
- یک مددکار توانبخشی
- مسئول پذیرش مشغول به فعالیت و ارائه خدمت به جامعه هدف می باشد.
از ابتدای فعالیت تا پایان سال ۱۴۰۲ به لطف خداوند نور و مهربانی و جلب مشارکت های مردمی این مرکز موفق به ساخت و تعمیر دو واحد مسکونی مربوط به مددجویان؛ توزیع بیش از۵۰۰ پرس غذای گرم، توزیع بیش از ۵۰۰ بسته سبد مواد غذایی اقلام مصرفی خانوار ، تهیه بیش از ۱۰۰ قلم جهیزیه،توزیع بیش از ۱۰۰ بسته مواد بهداشتی در دوران کرونا،تهیه بیش از ۳۰ کولر و بخاری ،تامین هزینه های درمانی، تامین هزینه های ایاب و ذهاب ، توزیع بیش از ۲۰۰ کیلوگرم گوشت گرم، تهیه بیش از ۱۰۰ بسته لوازم تحریر و… شده است .